Prachtige auto’s op een zonnig jubileum 10e de Haij & van der Wende Lions Zuidplas Rally met opbreng

Meer dan zeventig equipes meldden zich op zaterdag 14 september voor de jubileum 10e editie van de Haij & van der Wende Lions Zuidplas rally. Met de opbrengst van de rally steunt Lions Club Zevenhuizen drie goede doelen: Kinderfonds MAMAS, Project 100WEEKS en KidsCare Kenia.

Ronkende motoren, slippende koppelingen, overhellende auto’s, de geur van verbrand rubber: één van de meest spectaculaire onderdelen van de Haij & van der Wende Lions Zuidplas rally is de behendigheidsproef. De proef behelst een korte slalom om drie pilonen, achteruit rijden en een bocht rechtsom. “Elke seconde telt daarbij. En bij de finish moet de auto precies stoppen met de finish lijn tussen voor en achterbanden”. Aan het woord is Steven Hendriks, huidig president en baanofficial bij deze proef die het uiterste vergt van vele auto’s. “Juist bij sommige klassieke auto’s is het gebrek aan stuurbekrachtiging duidelijk zichtbaar”, lacht Steven, “maar ja, de proef telt mee voor het eindklassement, dus er wordt fanatiek gestreden!”.

Deze proef volgt op een dag vol vragen, foto’s interpreteren en rijden door prachtig landelijk gebied, over een route die is uitgezet door partner autosportvereniging The Skymasters. De deelnemers reden in de ochtend richting het bollengebied rondom Lisse, waarna een heerlijke lunch werd genoten in Noordwijkerhout.

Cees van Mullem, voorzitter van de rally commissie binnen Lions Club Zevenhuizen, is uitermate tevreden. “Wat een prachtig weer hebben we gehad! En ik kreeg veel positieve reacties van de deelnemers over de route en de organisatie.” Hij vervolgt: “Dit jaar reizen we qua goede doelen over grenzen heen en steunen we drie goede doelen in Afrika: Kinderfonds MAMAS (ondersteunen 2.000 moeders die weer 50.000 kinderen verzorgen), KidsCare Kenia (hulp aan weeskinderen) en Project 100WEEKS (door directe hulp aan de allerarmste vrouwen in Afrika raken deze binnen 100 dagen uit extreme armoede). Dus dank aan alle sponsoren en deelnemers die dit mogelijk hebben gemaakt!”

De dag eindigde met een gezellige barbecue in La Baraque, de bekende start- en finish locatie van deze Lions Zuidplas rally, waar echte klassiekers zij aan zij stonden naast de nieuwste volledig elektrische generaties.

Lions Club Zevenhuizen organiseert verschillende activiteiten gedurende het jaar om met de opbrengst goede doelen te ondersteunen, die steeds ook via de website lionsclubzevenhuizen.nl gecommuniceerd worden.

210 weergaven1 opmerking